10 דברים שרציתם לדעת על מה ולמה 'דמי חנוכה'

    דוד גדנקן No Comments on 10 דברים שרציתם לדעת על מה ולמה 'דמי חנוכה'

    יש עדות שנהגו להטמין בפרוסות העוגה לחג החנוכה מטבעות של כסף ושל זהב, במקרה שכזה חולקו עוגות החג עם "דמי החנוכה" רק לבחורים רווקים, לצאצאים ישירים של מחלק העוגה וגם לחתנים

    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות ונתקלו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    בנוסף לסופגניות וללביבות הדבר האהוב ביותר על ילדינו הוא "דמי חנוכה", 10 דברים שרציתם לדעת על דמי החנוכה.

    א.  מנהג ישראל לחלק לילדים, בכל מהלך ימי החנוכה (למעט השבת כמובן) מתנות כסף, אלה קרויים במסורת דמי חנוכה.

    ב.  דמי חנוכה על שום מה? מהיכן לקוח המנהג? הטעם הפשוט ביותר למתנות הכסף לילדים הינו שאנו רוצים לשמחם. מה משמח ילדים? כמובן מתנות ומהי מתנה יותר משמחת מכסף?

    ג.  גדולי ישראל, אדמו"רים, רבנים וראשי קהילות נוהגים גם הם לחלק מתנות כסף לחסידיהם וכמובן בעיקר לילדים. הסיבה היא כי לדעתם חג החנוכה הינו חג לחינוך ליהדות ולדבקות בקיום מצוות הבורא. ובמתן הכסף מחנכים את הילדים שאת המעות שהם מקבלים, יעניקו אותן לצדקה.

    ד.  נשאלת השאלה מדוע דווקא בחנוכה? חינוך למתן צדקה נכון הוא בכל ימות השנה? אלא יש להסביר לילדים שהעני שמתפרנס בכל ימות השנה מן הצדקה, חייב גם הוא כמובן בהדלקת נרות החנוכה וכדי לקיים מצוות ההדלקה עלול העני למכור אפילו את כסותו. לכן אנו מחנכים לחלוק כסף "דמי החנוכה" עם העניים כדי שיהא לכולם האפשרות לקנות שמן להדלקת הנרות.

    ה.  נהוג לחלק דמי חנוכה לכל הילדים, גם לבני העשירים, זאת כדי לא לבייש את הנערים שהיו מחזרים על פתחי הבתים לבקש נדבה. ע"מ לא לביישם מקפידים כי חלוקת מעות חנוכה תהא לכולם.

    ו.  איכא דסברי כי חלוקת דמי חנוכה באה מסיפור גזירת היוונים שלא ללמוד תורה. כיוון שבחנוכה בטלה הגזירה רצו לחבב על הילדים לחזור ללימוד התורה ו"המריצו" אותם במתנות כולל מתנות כסף. על כך כתב הרמב"ם: "ילדים קטנים, מפתים אותם במיני מתנות שילמדו תורה ומתוך שלא לשמה יבוא לשמה כשיגדלו".

    ז.  ישנה סברה כי דמי החנוכה מקורם בצעד כנגד גזרות היוונים. אלה פשטו ידם בממונם של ישראל, דהיינו היוונים החרימו רכוש היהודים ורוששו אותם. כשניצחו המכבים החזירו ליהודים את ממונם ואלה חזרו לשלוט בכספם. כתוצאה מהאירוע המשמח חילקו כסף לילדיהם כדי להזכירם גם את הנס הזה.

    ח.  המשותף לכל הטעמים שהוזכרו לעיל הינו שאין דמי החנוכה נועדים לבזבוז, כוונת המנהג הינו בעיקרו חינוכי. ללמד ילדי ישראל לחלק מתנה שקיבלו לצדקה, לדרבנם ללמוד תורה, לחנכם שלא לבייש את העניים. כולם מטרות רוחניות ולא גשמיות.

    ט.  מנהגים רבים למתן דמי החנוכה. כעיקרון  נותנים המעות בכל ערב בעת ההדלקה, בחסידות חב"ד נוהגים להגדיל הסכומים בעת הדלקת נר רביעי וחמישי. (נר חמישי אף פעם לא יחול בשבת). אצל עולי בבל, יוצאי אלג'יריה ויוצאי בוכרה קיים מנהג נהדר: נוהגים לאפות עוגות דבש, בתוך כל פרוסת עוגה מטמינים את דמי החנוכה לילדים.

    י.  יש עדות שנהגו להטמין בפרוסות העוגה לחג החנוכה מטבעות של כסף ושל זהב. במקרה שכזה חולקו עוגות החג עם "דמי החנוכה" רק לבחורים רווקים, לצאצאים ישירים של מחלק העוגה וגם לחתנים.

    דמי החנוכה הם סמל מובהק לחגיגת חרות עמנו מעול מבקשי נפשנו. יש לנו החופש לקחת את העושר החומרי והגשמי ולייעדו בעיקר למטרות רוחניות וטהורות. נתברך שנזכה במהרה לחוג את חנוכת בית מקדשנו.



    0 תגובות